02 april 2016

when breath becomes air



Een tijdje geleden las ik dit artikel
"deze hersenchirurg wilde iets zinnigs doen met zijn leven"

het raakte me en ik sloeg de naam op in mijn geheugen
zette het op mijn te-lezen-lijstje

de maand maart kwam met veel dood
pijn en verdriet

toen vanochtend een ander artikel over deze man in mijn tijdlijn verscheen heb ik het boek gewoon besteld via I-books

in het voorwoord dit

"if one day it happens
you find yourself with someone you love
in a café at one end
of the Point Mirabeau, at the zinc bar
where white wine stand in upward opening glasses ... "

'k moest glimlachen
want ik werd gekatapulteerd naar zoveel van die momenten

want wijn en mensen die ik graag zie
ze zijn een rood lintje doorheen mijn leven

ik koester
met heel mijn zijn

in schril contrast daarmee al dat verdriet in maart
verdriet en pijn dat in zoveel mensen leeft

"terug naar eigen land"
6 mensen, elk vanuit hun eigen ervaringen ondernemen deze reis
de oudste zoon en ik
wij omarmen Ish
zien hem worstelen
en omarmen hem net daarom
omdat hij kwetsbaar durft zijn
- daar heb je heel veel moed voor nodig -

en vragen ons af
hoe sommige mensen niet zien dat we allemaal mensen zijn
met onze eigen drive in het leven
om in dit ene leven
te mogen zijn zoals we zijn
om mekaar die vrijheid te geven


de aanslagen in Brussel
hoe we labelen
en hoe we machtsspelletjes spelen
hoe zo weinig stemmen luid genoeg mogen zijn om te zeggen

laten we onszelf en mekaar eens echt in de ogen kijken
en durven zien
durven horen
durven kwetsbaar zijn
durven weten dat we allemaal
op zoek zijn naar verbinding, gehoord en gezien worden, graag gezien worden
en daar heel erg zacht mee omgaan

alleen al om dit wil ik dit boek erg graag lezen
"Als twintiger kiest Kalanithi voor een puur wetenschappelijke levensvisie, om er vervolgens achter te komen dat dat tot een onoplosbaar probleem leidt: waar laat je alles wat een mens tot mens maakt?"

gewoon wat bedenkingen
getriggerd door het stukje poezie in het voorwoord
wat er allemaal om mij heen "kantelt"
en
hoe dat voelt

Dank voor de aanwezigheid in mijn leven die deze woorden kleuren:  Ilse van Kantelpunt, Els van Walk Your Talk, Ish, de boeken van Marshall Rosenberg, de oudste :-),  en U, ja U

warme omarming

Geen opmerkingen: